Skip to content

Alles wat je moet weten over Google Analytics 4

Er is momenteel veel te doen over Google Analytics, dit in verband met een mogelijk verbod en de omschakeling van Google Analytics Universal naar Google Analytics 4. Vandaag duiken we in de omschakeling van de Universal property naar de Google 4 property. Maar eerst leggen we in het kort uit wat Google Analytics voor jou kan betekenen.

Google Analytics is een gratis platform wat onderdeel uitmaakt van Google waar de data over je website en apps wordt getoond. Op deze wijze krijg je inzicht in wie je bezoeker is én wat zij op je website/app komt doen. Deze gegevens die worden getoond binnen Google Analytics zijn zeer uitgebreid, de gedetailleerde statistieken kunnen daarnaast in standaard rapporten worden weergegeven. Google Analytics is dus een hulpmiddel om jouw doelgroep beter te begrijpen.

Welke gegevens meet Google Analytics

Zoals in de inleiding beschreven kun je veel over je doelgroep te weten komen door Google Analytics. Met deze gegevens kun jij nog beter de focus leggen met je website op je gewenste doelgroep. Maar welke gegevens meet Google Analytics voor mij?

Doelgroep

Wanneer een bezoeker de gegevens niet verborgen heeft, kun je verschillende gegevens van je doelgroep zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de leeftijd, gender, locatie, taal, het gebruik van desktop (computer), mobiel of tablet en browser of besturingssysteem. Zoals je kan voorstellen is dit zeer waardevolle data, misschien kom je er op deze manier achter dat de website gericht is op de verkeerde doelgroep.

Acquisitie

Binnen Google Analytics is precies te zien waar de bezoeker vandaan komt, dan bedoelen we niet welk land maar via welke weg ze de website hebben gevonden. Dit kan via de volgende manieren:

  • Direct (via de URL in de zoekbalk);
  • Organisch (via zoekmachines als Google, Bing of Yahoo etc.);
  • Social (Social media kanalen als; Facebook, LinkedIn of Twitter etc.);
  • Referral (klik op een link op een hyperlink of een andere website);
  • Google Ads (bezoekers via een betaalde campagne);

*Wanneer Google niet kan identificeren waar de bezoeker vandaan komt door bijvoorbeeld het gebruik van een VPN wordt dit toegewezen aan ‘direct’.

Gedrag

Een belangrijke gegevensbron binnen Google Analytics is gedrag. In dit gedeelte kun je exact zien hoe bezoekers jouw website gebruiken. Via welke pagina komen ze binnen? Welke zoekopdrachten doen ze op je website? Welke pagina wordt het meeste bezocht? En op welke pagina verlaten de bezoekers je website? Dit zijn enkele voorbeelden van wat je kunt aflezen aan de gegevens in Google Analytics. Met deze gegevens kun je inspringen op relevante data. Zo kan je er achter komt dat mensen je homepagina bezoeken maar verder geen acties uitvoeren, dan kun je bijvoorbeeld call-to-actions aan de website toevoegen.

Conversies

Net als gedrag een belangrijk onderdeel binnen Google Analytics, conversies. Wil je weten of de pagina’s op je website goed converteren? Door de conversies te meten krijg je hier inzicht in. Een conversie kan van alles zijn, dit is ook afhankelijk van het doel van je website. Heb je een webshop en wil je zoveel mogelijk producten verkopen? Dan kun je het beste gebruik maken van ‘E-commerce’, dit is een feature van Google Analytics die speciaal voor webshops is ingericht. Geen webshop met producten maar verkoop je bijvoorbeeld diensten? Dan kan een conversie betekenen dat de bezoeker het contactformulier invult, op je telefoonnummer (op de website) klikt of een e-mail stuurt (met een klik op de hyperlink).

Conclusie

Google Analytics kan zéér waardevol zijn om jouw doelgroep beter te begrijpen. In de digitale wereld is het dan ook een hulpmiddel waar we niet meer zonder kunnen. Wanneer een bedrijf actief met op het gebied van marketing, zijn de gegevens van Google Analytics, Google Search Console en Google Data Studio onmisbaar!  Lees ons blog over Google Data Studio en wat het voor jou als organisatie kan betekenen.

Google Analytics 4

Misschien heb je het al eens voorbij zien komen, Google Analytics 4. Wanneer je inlogt bij je huidige Google Analytics account, de Universal Analytics (UA) versie, heb je waarschijnlijk de melding voorbij zien komen. “Universal Analytics verwerkt vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe gegevens meer in standaardproperty’s. Tref nu voorbereidingen door een Google Analytics 4-property in te stellen en daarnaar over te schakelen.”

Zoals hierboven vermeld wordt er geen data meer verwerkt vanaf 1 juli 2023, het is dus van belang om zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property aan te maken. Hoe langer je ermee wacht, des te langer je geen historische data hebt binnen je GA 4 property. Google heeft zelf aangegeven dat de data binnen het oude Universal account nog minimaal 6 maanden te bekijken is, maar wat gebeurt er daarna?

Analytics Universal en Analytics 4

Wat is het grote verschil tussen de Universal en Analytics 4 versie? Het grootste verschil zit hem in dat Google Analytics Universal werkt op basis van paginaweergaven (page views) en Google Analytics 4 werkt op basis van gebeurtenissen (events). De data van Google Analytics 4 is zoals ze zeggen ‘event-based’, dit is volgens Google de nieuwe manier van meten. Wat betekent dit concreet?

  • Verzamelt zowel website- als app-gegevens om meer inzicht te krijgen in het klanttraject;
  • Gebruikt gebeurtenissen in plaats van sessiegebaseerde gegevens;
  • Bevat privacyopties zoals metingen zonder cookies en gedrags- en conversiemodellering;
  • Voorspellende mogelijkheden bieden begeleiding zonder complexe modellen;
  • Directe integraties met mediaplatforms stimuleren acties.

De voor- en nadelen van Google Analytics 4 op een rij

Voordelen Google Analytics 4

  • De data van je website en app worden in één omgeving gebundeld;
  • Eenvoudig cross-domain tracking vanuit Analytics, zelfs wanneer bezoekers de app én website bezoeken;
  • Verbeterde privacy doordat de IP-adressen automatisch anoniem zijn;
  • Gebeurtenissen kunnen een stuk eenvoudiger worden ingesteld als conversie;
  • Verbeterde rapporten en visualisatie mogelijkheden.

Nadelen Google Analytics 4

  • De gegevens en statistieken uit Google Universal kan niet worden meegenomen naar Google Analytics 4. We raden het aan om deze gegevens te exporteren naar bijvoorbeeld Excel of Google Spreadsheets;
  • Google Tag Manager is noodzakelijk om doelen in te stellen in GA 4, dit was in Universal niet nodig;
  • Het is momenteel nog niet mogelijk om meerdere dataweergaven aan te maken op basis van specifieke filters bijvoorbeeld;
  • Verschillende statistieken zoals bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage worden niet meer getoond.

Google Analytics 4 installeren

Het installeren van de GA4 property is relatief eenvoudig, maar noodzakelijk als je geen kostbare data wilt verliezen én/of mislopen. Het is namelijk ook niet mogelijk om je oude beschikbare data wat je hebt vergaard binnen Google Analytics Universal te importeren in je nieuwe property. Je kunt de installatie doen door de volgende stappen te volgen:

  1. Open je oude Google Analytics en open de ‘beheer‘ instellingen;
  2. Kies voor ‘+ property maken’ of ‘instelassistent voor GA4′;
  3. Door het aanmaken van de GA4 property zorg je ervoor dat de basisinstellingen van de UA-property gekopieerd worden.

Heb jij vragen of hulp nodig met de installatie en inrichting van je Google Analytics account? Neem gerust contact met ons op.

Wat is jouw uitdaging?

Laten we kennismaken!