Skip to content

Alles wat je moet weten over Google Pagespeed Insights

Als je een eigen website hebt dan bestaat de kans dat je ooit gehoord hebt van Google Pagespeed Insights. Met Pagespeed Insights wordt het niet alleen makkelijk om inzicht te krijgen in de snelheid van je website, maar ook hoe je deze kunt verbeteren. In dit artikel leggen we uit wat Pagespeed is en hoe het invloed heeft op het functioneren van jouw website. Ook geven we je advies over het verbeteren van de snelheid van jouw website, wel zo handig.

Wat is Google Pagespeed Insights?

Google Pagespeed Insights is een tool waarmee je websites letterlijk kunt ‘scannen’. Dit doet Google door middel van hun eigen Lighthouse tool. Op basis van een serie tests geeft de tool de website twee scores; één voor mobiel en één voor desktop. Deze score geeft je een realtime schatting van de snelheid van je website. De Google Pagespeed score is wel slechts een indicatie waar je niet al te veel waarde aan hoeft te hechten. Het is veel verstandiger om je bezig te houden met de feedback die je krijgt voor het verbeteren van je website snelheid. Nadat je je website gescand hebt geeft de tool je namelijk duidelijke en concrete verbeterpunten die een goed inzicht geven in de factoren die jouw website traag maken en dus ook welke je moet verbeteren.

Wij adviseren daarom om te focussen op de verbeterpunten en deze één voor één op te pakken. Begin hierbij met de punten die het makkelijkste te verhelpen zijn. Op deze manier kan je heel snel grote stappen maken in het verbeteren van je snelheid en je score.

Key Performance Indicators

Google Pagespeed Insights scoort de snelheid van je website aan de hand van de volgende zes  key performance indicators.

First Contentful Paint

‘Eerste tekenbewerking met content’ (FCP) geeft het tijdstip aan waarop de eerste tekst of afbeelding wordt getoond.

Largest Contentful Paint

Snelheidsindex laat zien hoe snel de content van een pagina zichtbaar is.

Speed Index

Grootste weergave met content (LCP) geeft het tijdstip aan waarop de grootste tekst of afbeelding is weergegeven.

Time To Interactive

‘Tijd tot interactief’ is de hoeveelheid tijd die nodig is voordat een pagina volledig interactief is.

Total Blocking Time

Som van alle perioden tussen ‘Eerste tekenbewerking met content’ (FCP) en ‘Tijd tot interactief’.

Cumulative Layout Shift

Cumulatieve indelingsverschuiving (CLS) meet de beweging van zichtbare elementen binnen het kijkvenster.

Waarom is pagespeed belangrijk?

De belangrijkste reden dat mensen hun websites hoger willen laten scoren is natuurlijk gebruiksvriendelijkheid. Er is niks zo irritant als een trage website. Bezoekers gaan zich hieraan irriteren en je website verlaten. Straks is de website van de concurrent wel snel en kiest je potentiële klant voor de concurrent. Dat wil je natuurlijk niet.  Daarnaast is Pagespeed ook zeer belangrijk voor SEO (Search Engine Optimization). Het is belangrijk om de snelheid van je website en de Pagespeed score hierbij wel los van elkaar te zien. Het getal dat je score aangeeft heeft namelijk geen invloed op het de ranking in Google. De verbeteringen die je doorvoert aan de hand van de feedback die je krijgt van Pagespeed Insights hebben daarentegen wel invloed op je Google ranking. Dit komt omdat Google ziet dat je actief bezig bent om de snelheid van je website te verbeteren.

Pagespeed Insights zou net zo nuttig zijn zonder dat er een score aan je website gelinkt wordt. Het gaat namelijk echt om het inzicht die de tool verschaft en niet om het getal dat er uitrolt!

De verbetering

Maar wat voor concrete tips krijg je dan precies van Google Pagespeed Insights? Dat hangt af van de verbetering die jouw website nodig heeft om sneller te worden. Ieder rapport dat er uitrolt is op maat gemaakt voor elke website. Bij de tips laat Pagespeed insights tevens precies zien wat de geschatte besparing is die de verbeteringen je gaan opleveren. Hiernaast vind je een voorbeeld van welke tips je kunt krijgen. In Pagespeed Insights kan je daarnaast ook nog precies zien welke afbeeldingen je bijvoorbeeld moet verbeteren, echt concrete tips dus.

De voor- en nadelen

Wellicht vraag je je af of Google Pagespeed Insights wel interessant voor jou is. Misschien vind je jouw website al snel genoeg of hecht je geen waarde aan de score of de verbeterpunten die Google geeft. Ons advies is om altijd even je website in te vullen in de tool. Ga aan de slag met de verbeterpunten die Googel je geeft. Pagespeed Insights is interessant voor jou als je met de volgende punten bezig bent.

  • Je wilt de gebruiksvriendelijkheid van je website verhogen
  • Je wilt de snelheid van je website verhogen
  • Je wilt de prestatie van je website verhogen
  • Je wilt dat je website beter gevonden wordt in Google

Begin vandaag nog

Als je de snelheid van je website wilt verbeteren dan raden we je zeker aan om hem eens te scannen en te kijken welke verbeteringen je door kunt voeren. Vaak kan je zelf al veel winst behalen met relatief simpele aanpassingen! Bijvoorbeeld het comprimeren van de afbeeldingen. Google Pagespeed Insights geeft je tips waarmee jij vandaag direct nog aan de slag kan.

Doe dus snel de scan via de onderstaande knop. Je hoeft alleen maar je URL in te voeren en er rolt een rapport uit met directe tips. Zo verbeter jij de snelheid van jouw website! 

Google Pagespeed Insights

Wat is jouw uitdaging?

Laten we kennismaken!