Skip to content

Content op je website

Je wilt graag een nieuwe website. Je bent starter of je oude website voldoet niet meer. Bij een nieuwe website komt veel kijken. Je website moet gevuld worden met content. Maar waar begin je dan?

Laten we bij het begin beginnen. Content, of ook wel de inhoud van een nieuwe website, kan geschreven tekst zijn maar ook afbeeldingen en video’s. Denk daarbij aan de teksten die op je website staan, de verschillende foto’s van je dienst of product, je logo en misschien wel een video of infographic.

Webteksten

Het allerbelangrijkste onderdeel van je website zijn de webteksten. Waarom eigenlijk?  Er wordt ook wel gezegd dat de teksten op je website net zo belangrijk is als je eerste kennismakingsgesprek. Als een bezoeker op je website komt is dat het eerste beeld wat ze van jou of jouw bedrijf krijgen. Je verhaal moet staan. Als de webteksten vol staan met typfouten geeft dit geen goede eerste indruk bij je potentiële klant.

Naast je beeldmateriaal is het dus zeker belangrijk wat je te vertellen hebt. Zorg voor pakkende tussenkoppen en teksten die vlot lezen. Over het algemeen wordt je website eerst gescand, staat er een interessante kop, dan leest de bezoeker verder.

Google?!

Je teksten zijn niet alleen belangrijk voor het mooie verhaal wat je te vertellen hebt. Een vraag die veel bij ons wordt gesteld is, ‘hoe kom ik met mijn website hoog in Google?’. Je wilt natuurlijk ook dat je bezoeker je kan vinden wanneer hij op zoek is naar diensten die jij aanbiedt. Hiervoor heb je SEO teksten nodig. Je hebt vast wel eens het woord SEO (search engine optimization) of terwijl zoekmachine optimalisatie voorbij zien komen. Het gaat er hierbij om dat je de webteksten schrijft voor je doelgroep. Op welke woorden wordt er gezocht naar jouw bedrijf? Bijvoorbeeld: Ben je een hypotheek adviseur, bedenk dan dat je klanten vooral gaan zoeken op huis/woning kopen. of huis kopen met eigen geld. etc. Dit verwerk je in je webteksten, waardoor Google jouw website hoger rankt op deze woorden.

Help?!

Weet je nu echt niet waar je moet beginnen en is schrijven niet jouw sterkste punt? Geen paniek. Wij kunnen je hierin ook ondersteunen door je teksten te redigeren of ze zelfs volledig voor je te schrijven.

Beeldmateriaal

Zoals hierboven al besproken trekt beeldmateriaal als eerste de aandacht. Wanneer je verhaal staat en je zoektermen hebt verwerkt, moet er bijpassend beeldmateriaal bij. Als het beeldmateriaal niet aanspreekt heb je de teksten voor niks geschreven, dat zou zonde zijn!

Met beeldmateriaal kun je flink de fout in gaan. Met deze tips duwen we je in de goede richting. 

  1. Denk aan je doelgroep! De foto’s en video’s moeten passen bij de doelgroep voor het juiste gevoel.
  2. Wil je je website een persoonlijke uitstraling geven, gebruik dan foto’s van mensen; van jezelf en/of van je werknemers. Je bezoekers zien dan wie je bent en dat wekt meteen vertrouwen. 
  3. Zorg dat je foto’s van goede kwaliteit zijn. De foto’s van je mobiel kunnen er goed uitzien, maar als je ze uitvergroot op je beeldscherm is de kwaliteit niet altijd denderend. 
  4. Zorg dat de foto’s bij elkaar passen. Als je foto’s met een mobiel hebt gemaakt en met een spiegelreflex kan het zijn dat het qua kwaliteit en licht erg verschilt.

Heb je geen beeldmateriaal, overweeg dan eens om een fotograaf in te zetten. Dan ben je verzekerd van persoonlijke foto’s van goede kwaliteit. En natuurlijk passen alle foto’s bij elkaar.

Stockfoto’s 

Daarnaast is er ook nog keuze voor stockfoto’s. Hierbij ben je verzekerd van goede kwaliteit. Het nadeel is dat er veel betaald aanbod is en dat iedereen ze kan kopen. Ook kan het lastig zijn om foto’s te vinden die goed bij elkaar passen. Om toch het juiste gevoel in de website te krijgen, kunnen wij bij Frissekom de foto’s voor je uitzoeken. Wij kijken daarbij of de stock foto’s bij elkaar passen en matchen bij het verhaal dat je wilt vertellen.

Huisstijlelementen

Tot slot nog de huisstijlelementen. Zorg dat de huisstijl van je bedrijf doorgevoerd wordt op je website. Heb je al een logo, visitekaartje of andere huisstijlelementen? Zorg er dan voor dat je deze ook aanlevert aan je webdesigner. De designer voert de kleuren en huisstijlelementen door in het ontwerp. De website moet zo goed mogelijk bij de andere huisstijlelementen passen om je eigen identiteit te creëren. Benieuwd hoe wij dat hebben gedaan voor onze klanten? Neem eens een kijkje bij ons werk.

Tot slot

Een heleboel om over na te denken. De eerste stap is natuurlijk om te beginnen bij de webteksten. En wees gerust, wij helpen je graag een handje! Wil je meer weten over content op je website of heb je hier hulp bij nodig? Kom gerust langs voor een glaasje Friss!

Wat is jouw uitdaging?

Laten we kennismaken!