Het belang van een goed webdesign
Voor veel bezoekers zal een bezoek aan je website de eerste indruk zijn met jouw bedrijf. Je wilt natuurlijk dat de website een positieve eerste indruk geeft. Design speelt hierin een enorm belangrijke rol. De bezoeker gaat naar je website met een bepaalde verwachting. Als het design goed is kan je deze verwachting overtreffen en een blijvende indruk achter laten. Hieronder lees je meer over het effect van een goed webdesign.
Vertrouwen en professionaliteit uitstralen
Bezoekers zullen een inschatting proberen te maken van de betrouwbaarheid van je bedrijf. Het webdesign is hierbij van groot belang. Een verouderd of niet professioneel webdesign zal een onbetrouwbare indruk wekken, terwijl een modern en professioneel webdesign juist vertrouwen wekt. Eenheid in de huisstijl van je bedrijf draagt ook bij aan het vertrouwen dat (potentiƫle) klanten zullen hebben. Het is dus belangrijk dat de website naadloos aansluit bij de rest van de huisstijl. Lettertypes, fotografie, kleurgebruik en marges, het moet allemaal kloppen.
Gebruiksvriendelijkheid met UI/UX
Webdesign heeft meerdere doelen. Zo wil je naast een mooie website ook een functionele website. Door tijdens het ontwerpen rekening te houden met de interactie tussen de gebruiker en de website kan het gebruiksgemak optimaal zijn.
User interface (UI)
Als een bezoeker naar de website kijkt moet hij aan de hand van wat hij ziet kunnen bepalen wat hij moet doen. Hierbij is het belangrijk dat de gebruiker weet wat er gaat gebeuren als hij ergens op klikt. Een gebruiker klikt immers niet per ongeluk op elementen als hij weet wat hij kan verwachten. Hierdoor kan de gebruiker vlot en zonder erbij na te denken de website gebruiken.
User experience (UX)
User experience is enorm belangrijk voor het achterlaten van een positieve indruk, maar ook voor het vasthouden van de bezoeker en het converteren. User experience, of UX, omvat alle invloeden op de ervaring van de bezoeker met betrekking tot de website. Van gebruiksgemak tot snelle laadtijden, het draagt allemaal bij aan de beleving van je bezoekers.
Voorbeeld:
De website is logisch ingedeeld en de UI zit goed in elkaar, de bezoeker kan eenvoudig navigeren zonder er verder bij na te denken. Dit zou normaal gesproken een positieve ervaring opleveren. Het kan echter zo zijn dat de website inefficient geprogrammeerd is en daardoor erg traag. Dit resulteert alsnog in een slechte user experience.
Omdat er zo veel zaken zijn die invloed hebben op de beleving van je bezoekers is het erg belangrijk dat hier rekening mee gehouden wordt. Bij het ontwikkelen van een website starten we met het webdesign. Vanaf de start van het design proces moet er dus rekening worden gehouden met de user interface en hoe we kunnen zorgen voor een positieve user experience.
Logische structuur
Een logische structuur helpt in het vereenvoudigen van het navigeren op een website. Door deze structuur van te voren uit te werken kunnen we er in het webdesign rekening mee houden. Ook kunnen we met knoppen en andere features bezoekers op een natuurlijke en vooral logische manier door de website heen leiden.
Sluit aan bij SEO strategie
We hebben zojuist al benoemd dat de structuur van de website bijdraagt aan de SEO van de website. Een andere belangrijk factor is content. Content speelt een enorme rol in het gevonden worden via zoekmachines. Het is dus van belang dat er op de juiste plekken mogelijkheden zijn om content toe te voegen. Ook is het van belang dat er eenvoudig meer content op de website geplaatst kan worden. Daarnaast is de opbouw van de content in het webdesign erg belangrijk. Bij een goed webdesign wordt er dus rekening gehouden met de vindbaarheid van de website.
Meer conversies door goed ontwerp
Of je nu gaat voor bezoekers die contact opnemen, een aanvraag plaatsen of een product aanschaffen, zakelijke websites zijn vrijwel altijd bedoeld om te converteren. Veel van de eerder genoemde punten dragen bij aan het zorgen voor meer conversies. Bezoekers converteren nou eenmaal eerder als de website vertrouwen opwekt en gebruiksvriendelijk is.
Wat we nog niet hebben benoemd is het verleiden van bezoekers en het aanzetten tot actie. Met mooie visuele elementen zoals design en fotografie, ondersteund door duidelijke informatie kunnen we de bezoeker verleiden. Vervolgens maken we het extreem makkelijk om contact op te nemen, een product te bestellen of een andere actie te ondernemen. Hierdoor is er zo min mogelijk reden om niet te converteren en is de drempel voor de bezoeker erg laag.
Ook een goede website laten ontwerpen?
Ben jij ook toe aan een nieuwe website? Wij van Frissekom staan altijd voor je klaar om je verder te helpen met een fris nieuw webdesign. Ook bouwen wij dit design om tot een volledig functionele, maatwerk website.