Het verhaal achter onze nieuwe branding en website
Meer dan een jaar geleden zijn we gestart met het creatieve proces. 5 februari was het dan eindelijk zover. We hebben onze nieuwe branding en website gelanceerd. Hoe dit precies tot stand is gekomen vertellen we je graag. Want achter al dat teksten (her)schrijven, ontwerpen, fotograferen en uren coderen zit een heel verhaal.
Hoe het begon
We gaan terug naar eind 2021, ons 10 jarig bestaan kwam eraan in 2022. De vorige keer dat we onze branding vernieuwd hadden was ongeveer 5 jaar geleden. Nog steeds prachtig, maar toch hadden we het gevoel dat we verder vooruit moesten en onze uitstraling volwassener moest zijn. Een volledige rebranding, waarbij we alles opzij zetten en laten zien wie we echt zijn.
Laten we starten met het logo. Ons oude logo was een cirkel waar één vierde uit gesneden was. Een cirkel die precies past in de O van Frissekom. Het stelt een magneet voor die de aantrekkingskracht van jouw merk vergoot. Het idee was om opnieuw een logo te creëren die past binnen de naam Frissekom. Na veel schetsen, weggooien en weer opnieuw beginnen, kregen we opeens het idee van van twee pijlen die de groei van jouw merk laten zien, maar ook de F van Frissekom. Met dit idee kon de typografie uit het oude logo overeind blijven en daarmee ook een stukje herkenbaarheid. Niet alleen het logo, maar de volledige branding is over de kop gegaan. Het loslaten van de rood witte kleuren was een stap voor sommigen binnen het team, maar wel een stap in de juiste richting.
De branding is doorgevoerd in al onze uitingen. Zo vind je ons nieuwe logo en de branding terug in onze e-mailhandtekening, social media uitingen, visitekaartjes, het bord aan de gevel en ja… zelfs onze fietspakjes. Kortom, we willen ermee zeggen dat overal waar jij Frissekom tegenkomt je de nieuwe branding tegen gaat komen. Je herkent ons dus niet meer aan het oude logo met de rode kleuren, maar aan het nieuwe logo in zwart witte kleuren met blauwe accenten.
Oud vs nieuw
Website
Het idee was om niet alleen onze huidige website in een nieuw jasje te steken, maar de gehele website opnieuw op te bouwen. Dit betekent een compleet nieuw design en een volledig nieuwe navigatiestructuur. De diensten moesten opnieuw uitgesplitst worden en de teksten volledig herschreven worden. Kortom, een nieuwe website die laat zien wie we echt zijn.
Expertise
Frissekom is de laatste tijd flink gegroeid en ons aanbod is uitgebreid doordat we meer expertises binnen het bedrijf hebben. Dit vind je ook terug in de diensten. Er staan meer diensten op de website en we kunnen onze klanten op meer facetten ondersteunen. Daarom is onze slogan veranderd van ”wij vergroten de aantrekkingskracht van jouw merk” naar ”wij tillen jouw merk naar een hoger niveau”. Want dat is wat we doen, wij tillen jouw merk naar een hoger niveau met iedere dienst die we aanbieden. Onze diensten zijn nu uitgesplitst in de volgende vijf categorieën:
– Positionering & strategie
– Branding
– Webdevelopment
– Digital marketing
– Content creatie
Copywriting
Waar de teksten van onze oude website heel erg gericht waren op wat wij kunnen, hebben we nieuwe website ingestoken op wat het voor jou oplevert. Want dat is immers het belangrijkste. Zo is onze ”over ons” pagina compleet veranderd. Deze pagina heet nu ”over jou” en is volledig toegewijd aan jou en wat jij nodig hebt om je merk verder te laten groeien. In de gehele copywriting van de website ga je merken dat er een zakelijkere toon is aangeslagen die beter past bij de stijl van de website.
Design
Het design is volledig omgegooid. In lijn met onze nieuwe branding is de hele website zwart/wit geworden met blauwe accenten. Daarnaast hebben we een nieuw font gebruikt. Dit hebben we allemaal gedaan om een nieuwe stijl uit te stralen, een stijl die beter past bij wie we zijn en wat we doen voor onze klanten.
Fotografie
De fotografie op onze oude website was verouderd. Daar kunnen we eerlijk over zijn. Inmiddels werken er veel nieuwe mensen bij Frissekom en het kantoor was qua inrichting en kleuren ook eigenlijk al best verouderd. Daarom hebben we de fotografie helemaal opnieuw gedaan. We vonden het belangrijk om een goede teamfoto te hebben (met kantoorhond Kay), deze foto vind je op de over jou pagina. Daarnaast vind je verschillende sfeerfoto’s op de website, hier hebben we blauwe LED tubes in verwerkt om het in één lijn met de blauwe kleuren van de website te houden.
Lancering
Na veel uitstellen om de website nog weer een beetje beter te maken moest het er uiteindelijk toch van komen. We moesten voor onszelf een datum stellen zodat we naar een deadline toe konden gaan werken. Die datum werd uiteindelijk 5 januari. De eerste week van 2023, een goed begin van het nieuwe jaar.
Kerst
Zoals veel mensen waarschijnlijk wel weten lanceren we tijdens kerst altijd een speciale kerstvideo. Na het succes van vorig jaar stelden we onszelf de vraag; hoe kunnen we dat dit jaar overtreffen? Aangezien we een paar week later onze nieuwe website gingen lanceren leuk het ons leuk om de kerstvideo hierop te betrekken. De kerstvideo moest gaan over hoe wij het afgelopen jaar beleeft hebben. En dan was het doel om het heel geheimzinnig te laten lijken.
Verhaal
De kerstvideo laat zien hoe wij aan de nieuwe website hebben gewerkt, welke stress we hierdoor hebben gehad en de schaamte die we gekend hebben. Dit natuurlijk allemaal met een cynische toon. Zelfs ons 10 jarig bestaan is in het geheim gevierd. Kortom, het moest voordoen aslof we het ongelofelijk zwaar hebben gehad met een flinke dosis humor. Bekijk de video hieronder!
Nieuwe stap vooruit
Met onze nieuwe branding en website hebben we een ontwerp en basis neergezet die laat zien wie we zijn. Na de lancering van de nieuwe website en de branding kunnen we een hoofdstuk afsluiten. Maar direct breekt er een nieuwe hoofdstuk aan. Nu is het tijd om dit door te ontwikkelen, want de online wereld is een veranderende wereld, waarin wij voorop willen lopen.