Storytelling: klanten bereiken met unieke verhalen
Met storytelling probeer je klanten te raken op emotioneel niveau in plaats van rationeel niveau. Maar hoe doe je dit en hoe kan je dit precies toepassen voor jouw bedrijf? Dat leggen we je uit in deze blog. We vertellen je wat storytelling precies is en we geven je waardevolle tips mee om het zelf toe te passen.
Wat is storytelling?
Sinds het begin van ons leven zijn we al gefascineerd door verhalen. Vroeger las je vader of moeder je een boek voor voordat je naar bed ging en tegenwoordig gaan we allemaal wel eens naar de film of lezen we zelf een boek. Een streamingdienst is ook niet meer weg te denken uit ons leven. Allemaal omdat we betoverd willen worden door een goed verhaal, want een verhaal zorgt voor emotie. Met storytelling breng jij zelf emotie over op je klanten. Heb je namelijk wel eens dat je informatie over en product of dienst leest met een hele lap tekst met uitleg over wat het is en wat de specificaties zijn. Juist, dat blijft niet echt hangen. Maar wat als je nou las hoe het product tot stand is gekomen en wat de drijfveer is geweest van de bedenker. Dan wordt het een stuk interessanter.
Dat is de kracht van storytelling. En dat is gelijk ook waarom jij het ook moet gaan toepassen. Met storytelling vertel je een verhaal over jouw product of dienst. Dat kan gaan over hoe het tot stand is gekomen of over een gebeurtenis dat een product of dienst mee heeft gemaakt. Het kan van alles zijn, zolang er maar structuur en details in het verhaal zitten. Dit zorgt ervoor dat je klanten jouw product of dienst interessant gaan vinden, want ze worden immers geraakt op emotioneel niveau. Nog een bijkomend voordeel; klanten zijn geneigd om goede verhalen graag door te vertellen.
Wat is jouw verhaal?
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat verhalen speciale gedeeltes in je brein activeren. Dit komt omdat de lezers verhalen relateren aan hun eigen ervaringen. Wij leggen je uit hoe je verhalen door middel van storytelling zelf kan toepassen met drie waardevolle tips. Met deze drie tips kan jij direct aan de slag en kan je vandaag nog jouw verhalen gaan vertellen aan je klanten.
Tip 1: Goed en kwaad
De kans is zeer groot dat jij en je klanten tegen een gezamenlijke vijand vechten. Goed en kwaad. Jij en je klanten zijn goed en de gezamenlijke vijand is het kwaad. Doordat jullie tegen hetzelfde gevaar vechten creëert de klant een emotionele band met je en een bepaald gevoel van noodzaak, je wilt immers het kwaad verslaan. Snap je het al een beetje? Ik ga je een voorbeeld geven.
Veel merken zijn ontstaan vanuit een duurzaam oogpunt. Deze bedrijven hebben één belangrijk doel: de wereld een stukje beter maken. De kans is groot dat de klanten van deze bedrijven dit ook willen. En dan komt de gezamenlijke vijand tevoorschijn; bedrijven die niet duurzaam opereren. Klanten voelen een click met je bedrijf omdat je strijdt tegen dezelfde vijand.
Dus vertel aan je klanten welke strijd je voert en welke redenen je hebt om elke dag weer te doen wat je doet. Je klanten gaan een connectie met je voelen en ze gaan herkennen dat jullie een gezamenlijke vijand hebben. Het goed en het kwaad.
Tip 2: Vertel waar je vandaan komt?
Klanten zijn extra geïnteresseerd in hoe een product of dienst tot stand is gekomen. Vertel daarom de oorsprong van je bedrijf of product. Klanten creëren hierdoor een gevoel met je bedrijf omdat ze weten wat je geschiedenis is en welke struggles je wel of niet hebt meegemaakt. In dit verhaal kunnen verschillende emoties voorkomen zoals verontwaardiging, verbazing, angst, hoop en geluk. Klanten gaan deze emoties herkennen vanuit hun eigen leven, dit zorgt ervoor dat ze zich aan je gaan binden. Jouw oorsprong is het belangrijkste verhaal van je bedrijf en het kan ervoor gaan zorgen dat je ambassadeurs krijgt die je de rest van je leven gaan aanbevelen.
Tip 3: Data, data & data
Veel bedrijven verkopen een product of dienst dat gebaseerd is op data. Misschien is heb jij een product dat sneller is dan die van de concurrentie of misschien heb je een dienst die schoner en duurzamer is. Dit soort informatie vertel je altijd door middel van data, echter heeft data één groot nadeel. Het wordt heel snel suf en stoffig. Potentiële klanten gaan dan niet doorlezen en klikken weg. Dat is natuurlijk wat je net niet wilt. Daarom moet je data interessant maken met verhalen. Maar hoe doe je dat dan?
Versterk de data van je product of dienst door middel van storytelling. Vertel hoe de bepaalde productspecificaties, afmetingen maar vooral de voordelen tot stand zijn gekomen. Geef lading aan producten door speciale details te geven of door het verhaal erachter te vertellen. Kortom, combineer rationele data met emotionele data. Zo geef je de klant rationele redenen om een product te kopen en emotionele redenen om voor jou product of merk te kiezen.
Storytelling, start vandaag nog!
Storytelling gaat veelal over de details en verhalen achter je bedrijf of producten. Het vertellen over hoe je bent gekomen waar je nu staat is interessant en boeiend voor potentiële klanten. Deze verhalen heb jij zelf meegemaakt, start daarom vandaag nog met storytelling! De gemakkelijkste plekken om storytelling toe te passen op je website zijn de home pagina en de over ons pagina. Start met schrijven en zorg ervoor dat jij je klanten gaat raken op emotioneel niveau.
Weet je niet precies waar je storytelling moet gaan gebruiken op je website of heb je moeite met het starten van een verhaal over jouw bedrijf. Neem contact op met ons voor een vrijblijvend advies gesprek om te kijken hoe we storytelling kunnen gaan toepassen voor jouw bedrijf.