Skip to content

Alles wat je moet weten over Google Data Studio

Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om data te verzamelen vanuit allerlei kanalen, denk bijvoorbeeld aan je website, online campagnes, nieuwsbrieven, social media kanalen etc. Voor al deze kanalen heb je de mogelijkheid om deze data bij te houden en in te zien, maar vaak is de informatie alleen te vinden in de applicatie van het product zelf. Voorbeelden hiervan zijn Google Analytics, Google Search Console, Facebook Business Suite. Maar kan dit ook overzichtelijker? Ja dat kan! In 2016 is Google Data Studio door Google in het leven geroepen. Deze handige rapportagetool was eerst onderdeel van het betaalde Google Analytics 360 Suite, maar is inmiddels een losstaande tool die door iedereen gratis te gebruiken is.

Wat is Google Data Studio?

Misschien heb je de naam al eens voorbij horen komen of ben je er al bekend mee. Google Data Studio is een rapportagetool die zorgt voor een duidelijke visuele weergave van je behaalde data. Binnen Data Studio is het mogelijk om je data uit verschillende Google bronnen te halen, zoals Analytics, Ads, Spreadsheets, Search Console en YouTube. 

Verder kun je gegevens koppelen van ruim 470 gekoppelde partners waardoor je vrijwel al je data binnen Google Data Studio kan invoegen. Op deze manier heb je al je gewenste data in één handig overzicht. Met deze gegevens maak jij inzichtelijke, visuele rapporten en dashboards die voor iedereen duidelijk is. Deelbare diagrammen, grafieken, geografische kaarten en veel meer.

Wat kan ik met Google Data Studio?

Naast het creëren van een duidelijk overzicht van verschillende databronnen, kan je rapportages maken binnen Data Studio. Je kan er voor kiezen om zelf een template te maken of te kiezen uit vooropgezette template door Google gemaakt. Deze vooropgezette templates zijn gemaakt op basis van de Google producten, zoals Big Query, Spreadsheets, Ads, Analytics etc.

Deze dashboards zorgen ervoor dat je alle informatie die je nodig hebt in één overzicht hebt staan. Je kan er zelf voor kiezen uit hoeveel pagina’s de rapportage moet bestaan en welke data waar komt te staan.

Wat levert Google Data Studio mij op?

Tijd, veel tijd. Wanneer er eenmaal een dashboard is aangemaakt met alle benodigde gegevens kun je deze telkens weer gebruiken. Het is mogelijk om een periode kiezer in te stellen binnen Data Studio, concreet betekent dit dat jij kan kiezen van welke periode de gegevens weergegeven worden. Het is zelfs mogelijk om te kiezen dat je de afgelopen maand selecteert tot de dag van gisteren zodat jij altijd de nieuwste gegevens in je overzicht hebt. Dit scheelt veel tijd en uitzoekwerk om telkens alle instrumenten te raadplegen en bij te houden.

Moet jij data terugkoppelen naar je manager, management, directie of externe opdrachtgever? Met Google Data Studio hebben zij alle benodigde informatie op één plek en is het voor alle uitgenodigde partijen in te zien. Werk je samen met een partner? Dan kan jij hem de bevoegdheid geven om het document te bewerken, zo kan je gewoon online verder werken in het document.

Welke gegevensbronnen kan ik koppelen?

Zoals eerder besproken maakt Google onderscheidt in verschillende koppelingen. Hieronder zullen ze worden toegelicht:

  1. Google koppelingen zoals de naam al zegt, eigen producten van Google. Dit zijn onder andere Analytics, Ads, Spreadsheets, BigQuery, Campaign Manager, Surveys en Search Console.
  2. Partner koppelingen deze worden weergegeven onder ‘partner connectors’ dit zijn ruim 470 koppelingen die gemaakt kunnen worden. Met deze partner koppelingen kun je externe gegevens vanuit andere platforms toevoegen aan je dashboard.

Open source koppelingen deze kunnen door iedereen gebouwd worden zodat je bepaalde bedrijfsinformatie kunt terugvertalen in je rapport. Meer informatie vind je hier!

Rapportage in je huisstijl

Het is binnen Google Data Studio mogelijk om vrijwel alle grafieken, tabellen en elementen aan te passen in de kleuren van je huisstijl. Naast dat het rapport overzichtelijk is, ziet het er ook nog eens goed uit. Wanneer je het rapport deelt met een klant of intern, zal de vormgeving in de juiste stijl zijn.

Alle voordelen van Google Data Studio op een rij:

  • Duidelijk overzicht van de gegenereerde data;
  • Up-to-date gegevens altijd snel bij de hand;
  • Meerdere gegevensbronnen in één handig dashboard of rapport;
  • Het rapport kunnen delen met mensen of teams;
  • Visualiseer al je gegevens;
  • Online makkelijk en snel bewerken;
  • Vormgeving kan worden aangepast in de huisstijl van jouw organisatie.

Alle nadelen van Google Data Studio:

  • Eenmalig tijd investeren om het rapport of dashboard op te zetten;
  • Vooropgezette templates bevatten niet alle gegevens die jij wilt laten zien;
  • Het aanmaken van de juiste filters en toepassingen kost tijd;
  • Zorg dat je toegang hebt of beheerder bent van de juiste gegevensbronnen wanneer je deze wilt toepassen.

Conclusie over Google Data Studio

Google Data Studio zorgt voor een duidelijk overzicht van verschillende gegevensbronnen, de investering qua tijd die het met zich meebrengt is het zeker waard. Wanneer het dashboard eenmaal is ingericht, kun je het continu updaten en aanvullen met informatie. Moet jij gegevens aan een klant of intern? Dan is het gebruik van Google Data Studio zeker het overwegen waard! Heb je vragen of wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. 

Wil je meer informatie over Google Analytics? Lees het in onze laatste blog!

Wat is jouw uitdaging?

Laten we kennismaken!