Skip to content

Alle jongerenwoningen in Groningen op één site

Het woningaanbod voor jongeren in de stad Groningen wordt ervaren als een jungle. Het is onoverzichtelijk, woonruimtes hebben achterstallig onderhoud en de toewijzing gaat vaak oneerlijk. Het kwalitatief goede en betaalbare aanbod dát er is, is moeilijk vindbaar. Woningcorporaties Nijestee, Lefier, Woonborg, Wierden & Borgen, Patrimonium en De Huismeesters vinden dat dit beter kan en slaan de handen in één. Samen ontwikkelen zij een platform om jongeren te bedienen in hun zoektocht naar woonruimte.

Merknaam

Het idee was er, nu de merknaam nog. Een goede naam bedenken is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn behoorlijk wat brainstormsessies aan vooraf gegaan. Ons kantoor was inmiddels aardig gekleurd door alle post-its. Met een goede top 4 op zak gingen we terug naar de woningcorporaties en betrokken partijen voor een naamverkiezing. En de trotse winnaar is… Ghuus!

Ghuus is ontstaan door te spelen met de woorden Groningen en het Groningse woord voor huis: Huus. We hebben letterlijk gekeken naar waar het platform voor dient. Je zoekt als jongere een huis in Groningen; en daar was Ghuus. Het feit dat het ook een naam is, zorgt ervoor dat het ook als persoon gezien wordt. Persoonlijke benadering, betrokkenheid en het behulpzame karakter komt zo naar voren.

Merkverhaal

Het platform draait om gemak, is toegankelijk, betrouwbaar en betrokken. Alle betrokken verhuurders hebben oog voor de woon- en leefomgeving van de huurders en draagt dit ook uit. Ghuus wil zich positioneren als dé betrouwbare jongerenhuisvester van Groningen. De kernwaarden en positionering hebben we samengevat in een merkverhaal; Ghuus helpt jou in de zoektocht naar een thuis in Groningen.

Ghuus luistert naar jouw woonwensen, zodat jij precies de woning vindt waar jij je op je plek voelt. Gemakkelijk en eerlijk. We doen niet aan kleine lettertjes en laten de woningen zien zoals ze zijn. Ghuus werkt samen met alle woningcorporaties uit de stad Groningen, stuk voor stuk betrouwbare verhuurders die oog hebben voor jou, jouw woonruimte en leefomgeving.

Concept

Hoe vallen we nu op met Ghuus onder jongeren? Dé doelgroep die de meeste prikkels en boodschappen moet verwerken. Voor de visual identity kozen we voor een opvallende stijl en een gedurfd kleurenpalet. Door deze flexibele stijl, kan iedere wijk herkenbaar in beeld gebracht worden en tot in de puntjes doorvoeren.

Webdesign

Het online platform bouwden we in samenwerking met Corpoflow. Wij waren verantwoordelijk voor het wireframe en design, zij voor de bouw. Om ervoor te zorgen dat jongeren snel en simpel toegang krijgen tot het actuele aanbod jongerenwoningen van de woningcorporaties, hebben we de klantreis in kaart gebracht. Met wie kun je dit beter doen dan met de doelgroep zelf? Tijdens informele bijeenkomsten hebben we samen met betrokken partijen en jongeren bepaald waar zij naar zoeken, welke elementen essentieel waren op de homepage en welke filters zij graag terug zien bij het zoeken naar een woning. Dit diende als basis voor het wireframe. Doordat de huisstijl al klaar lag was dit eenvoudig ‘inkleuren’. Corpoflow is vervolgens aan de slag gegaan met het programmeren van het platform.

Resultaat

Ghuus.nl is een zeer gebruiksvriendelijk platform geworden met een persoonlijke benadering. Jongeren vinden snel hun weg online en krijgen inzicht in het aanbod van woningcorporaties. Tevens kunnen jongeren informatie krijgen over hoe zij in aanmerking komen voor een bepaalde type woning, tot hoe lang ze kunnen reageren, in welke wijken de corporaties bezit hebben en hoe je voor complexen in aanmerking kan komen die niet regulier op de website worden aangeboden. Nu mag Ghuus de wijde wereld in en jongeren bedienen in hun zoektocht naar geschikte woonruimte. Go Ghuus!

Wat is jouw uitdaging?

Laten we kennismaken!