Fiets stimuleringsgame
Een aantal basisscholen gaan de komende tijd aan de slag met de fietsstimuleringscampagne HiBike. Een project van Huis voor de Sport Groningen en de Provincie Groningen om kinderen te stimuleren om meer te bewegen en dus wat vaker de fiets te pakken. Senza Communicatie bedacht het creatieve concept voor HiBike en Frissekom mocht de visuele identiteit voor de campagne bedenken en uitwerken.
Visuele identiteit
HiBike is een combinatie van een groet en de fiets. Hé hoi fiets, daar ben je. Maar ook verwijst het fonetisch naar ‘highfive’, wat goed dat je met fiets bent. Deze combinatie verwerkten wij in de illustratie, welke voor de herkenbaarheid van de campagne zorgt. We kozen voor een speels lettertype, combineerden deze met een ‘snelle’ fiets en gaven de uiteinden van de woorden groetende handen. Een leuk detail, om de polsen hebben we verschillend festivalbandjes geplaatst die je in het spel per level kan verdienen.
De HiBike Game
De hele campagne draait om het HiBike-spel, een spel waarbij je punten kunt verdienen zodra je op de fiets stapt. Alle kinderen krijgen een kalender mee waarop ze in de HiBike-maand punten kunnen plakken voor elke keer dat ze de fiets gepakt hebben. Het HiBike spel is ingedeeld in 3 levels. Je start bij Level 1, hier verdienen ze punten voor het op fiets naar school gaan. Heb je level 1 gehaald, dan ga je door naar Level 2. In Level 2 scoor je, naast de punten die je scoort voor het fietsen naar school, ook punten voor bijvoorbeeld het fietsen naar opa en oma of naar de sportvereniging.
Heb je Level 2 gehaald, dan is er nog een laatste level. Het laatste level voltooien de kinderen als ze op avontuur gaan met hun ouders en ze zelf een leuke fietstocht verzinnen. Hebben de kinderen in totaal 50 punten gescoord, dan hebben ze de game helemaal uitgespeeld. Ieder level heeft een bijpassend HiBike polsbandje. Heb je de level gehaald, dan win je het bijpassende bandje, zo kan iedereen zien hoeveel jij beweegt. Daarnaast hangen er in de klassen het HiBike scorebord waarop de kinderen hun behaalde level laten zien. Gaaf toch!