OFFF by night

Donderdag was het zover. Mijn eerste OFFF avontuur ging beginnen. Een driedaags festival voor grafische vormgeving en creativiteit. Vakidioten van over de hele wereld delen hier hun inspiratie en tonen hun werk. Al weken werd ik door de jongens ‘gepest’ waardoor ik me sterk begon af te vragen hoe ik dit weekend zou gaan overleven.

We komen (na een complete stadswandeling – handig zo’n hotel in het centrum) rond een uur of vijf aan bij Park Spoor Noord, in het noorden van Antwerpen. We zijn nog vroeg, het is nog erg rustig. De oude loods heeft een hoog hipster gehalte. Overal staan pingpongtafels waar zich meteen al kleine groepjes omheen verzamelen. Tevens staan er wat lokale kunstenaars met hun werk. De stand van Drift valt ons meteen op. Zij maken miniatuurtuinen met hilarische situaties.

drift

Eerste sessies

Onze eerste sessie is Lo Siento. Een kleine studio uit Barcelona wat weinig met de computer werkt. Zijn manier van denken bewonder ik. Zo ontzettend simpel. Hij benaderd een ‘merk’ totaal organisch. Wat maakt het bedrijf? Waar kan ik wat mee? Voor een wijnmerk wat wax als wikkel gebruikt, wilde hij dit terug laten komen in de branding. Het is iets typerend voor het merk. Hij ontwikkelde daarom een lettertype van wax en gebruikte dit voor de etiketten. Simple as that.

 

losiento

 

Ook sprak Michael Spoljaric deze avond, de creative director van Nike Basketball Global. Interessant om naast alle bureaus die juist vóór Nike werken, ook het verhaal te horen van degene die binnen dit mega concern werkt. Wist je dat 85% van al het werk wat gemaakt wordt niet naar buiten wordt gebracht? Ik ook niet. En dan de bekende schoenendoos. Allerlei designs passeerden de revue, uiteindelijk vroeg de klant: waarom maak je het niet gewoon oranje en plaats je het logo erop? En zo geschiedde; een simpel, opvallend en tijdloos ontwerp.

 

nike

Rip-offf

Tijdens het OFFFestival hebben we zo’n vijftien sessies gevolgd. Wat een informatie, inspiratie en indrukken. De meest geniale lezing werd gegeven door Lernert & Sander. Een studio uit Amsterdam die bekend staat om zijn high-conceptuil art films. Maar ook fotografie. Zo deden ze een shoot met achtergelaten kleding uit darkrooms: The Lost & Found Collection. Bedenk het maar. De foto’s zijn zelfs opgepikt door een nachtclub in Midden-Amerika. Die vonden het blijkbaar sexy genoeg om klanten te trekken

Ze werken onder andere voor De Jeugd van Tegenwoordig, en lieten zien dat er naast de mooie dingen die gemaakt worden, ook keihard van elkaar gejat wordt. Soms zelfs één op één, waarbij de uitvoering niet altijd hetzelfde niveau haalt.

 

lernertsander

De hele zaal was stil…

Verder is de lezing van Tyrsa blijven hangen. Zijn manier van werken en typografie inspireerde me. Hij komt uit de graffiti wereld en maakt nu werk voor Nike, Paris Saint-Germain en andere grote merken. Ook werkte hij mee aan een campagne voor World Food Programma. Zij wilden aandacht vragen voor 805 miljoen mensen die aan honger lijden in de wereld en schakelden hiervoor Zlatan Ibrahimovic in. Hij ‘tatoeëerde’ 50 namen van deze mensen op zijn lichaam zodat dat er ook eens voor hen gejuicht wordt. Tyrsa maakte de tattoos. Bekijk de campagne hier. De hele zaal was doodstil tijdens het tonen van deze commercial.

Dit en alles aan OFFF bevestigde mijn keuze om dit vak in te willen gaan. Creativiteit heeft iets magisch. Het kan kippenvel veroorzaken, mensen samen brengen, verhalen vertellen. Wat een prachtig beroep is het toch. Belangrijkste note-to-self: blijf experimenteren, ook al is het niet meteen wat de klant verwacht. Het is de beste manier om tot iets onverwachts en unieks te komen. Al met al heb ik het weekend overleefd. Wat was het fantastisch. Met Jeroen en Wouter op pad… Een heel weekend. Je moet het maar kunnen.

 

 

Onze klanten